Dybdals Schous skriblerier

Archive for December, 2011

Fin Fín

by on Dec.20, 2011, under Alfred, Jacob, Kat, Rejse

Har spenderet det der føles som masser af dejlige dage, dasning, tuktuk udflugter, fødselsdag og en del badning. Her følger en fragmentarisk opsummering af de ting vi har lavet.

Edit: Har så lige fundet ud af at Kat har skrevet masser af flotte historier. ‘jeg lader mine korte kommentarer stå , så håber jeg de stemmer overens 🙂

De fineste shakes findes her, her en Ananasshake

Vi har også besøgt Kung et par gange.

Her er Alfred i gang med Lenis fødselsdagsgave, en ægte perlekæde af sorte og hvide perler og Emil hjælper til.

Obligatorisk før og efter, eller gæt 2 grams forskel

Den mest silkebløde fornemmelse er at svømme i havet uden hår

De 4 gode venner, Emil, Fabian, Caspar og Jacob kørte på tuktuk udflugt til elefanterne og på Snirkelstranden og spiste frokost.

Vi vandrede også lige på vores egen strand i fiskebådsenden

Hal øje

Kat er altid god for at arrangere en mangofest

Lenis fødseldags morgenbord.

Leni var lidt sløj til at starte med, men fik det fint og inviterede os alle ud og spise. Dejlig aften.

Ungerne og Liat giver den gas på stranden, alle er efterhånden blevet de-jetlagged

Det store marked blev åbnet permanent d. 17. december. Vi måtte jo gæste det.

Tip top hovedattraktionen var hoppeborgene

Frit fald

Pitstop ved vandmelonslastbilen

En lun dag var det tid til “GrotteTuren” Vi røg i Tukken, Alfred, Emil, Trond, Caspar, Jonathan, Kat og jeg.

Vi kørte 13 km sydpå til grottestartstedet hvor man skulle gå ½ time til grottens indgang, derefter 1 time i selve grotten i total mørke med pandelamper op og ned af stiger og så lige afslutte med ½ time trekking tilbage til udgangspunktet. alle klarede det flot, specielt emil der ikke skulle bæres af guiden en eneste gang som for et år siden. Fik håndpølser og kyllingesticks på vejen hjem i tukken.

Åh, glemte at sige at jeg (Jacob) jo er lettere klaustrofobisk, så jeg sprang over og kørte på stranden og fik min første thaimassage. Herligt.

Liat er blevet til Minnie Mouse og vi sidder på restaurant “De røde lygter” Et yndet spisested.

Noget af en logistikopgave at få 12 mennesker til at spise det samme sted, men vi bestiller til ungerne først og så til de voksne bagefter, og så er der jo stranden for ungerne at lege på.

Vi fik arrangeret en sejltur til Koh Rok, mestendels snorkletur og så frokost på Rok hvor der var pitstop og varaner. Desværre var det lidt bølgeligt så der var flere der blev søsyge.

Caspar og Trond på snorkletur. Stor succes for alle, masser af fisk og flotte koraller. Alfred knækkede koden på maske og snorkel så der blev glugget fisk galore. De heldige så bl.a. en havskildpadde!

Det sprødeste vand og det fineste sand

De store drenge hyggede sig med speedbådsvind i håret og skumsprøjt for boven, supergod tur.

Hulemennesker

by on Dec.18, 2011, under Rejse

Vi fik lokket de store drenge og Caspar med til Mai Kaew-grotten i dag. Vi tuktuk’ede derhen, og Jacob satte os af ved billetsalget og smuttede selv ned på stranden og fik massage.

Vi drog af sted med en guide – først ½ times gang/klatring hen til grottens indgang, og så en time derinde i buldrende mørke med pandelamper og op og ned ad stiger og hen ad bambusrafter. Og så ½ times ganggennem gummiplantage hjem. Spændende tur med 4 børn, men alle klarede turen upåklageligt.

Eftermiddagen stod på pool-crashing på et hotel i nærheden. Nogle gange er det åbenbart bare lykken at komme i swimmingpool frem for i havet.

I morgen skal vi ud at sejle – til Koh Rok for at bade og snorkle. Jeg prøver at overtale billedmesteren til snart at uploade lidt.

Tuktuk

by on Dec.18, 2011, under Rejse

Har da helt glemt at fortælle, at vi har fået tuktuk – venligst sponsoreret af Lasse. Glæden er stor!

1 Comment more...

Pyha

by on Dec.17, 2011, under Rejse

De røde drengerygge og -kinder ser heldigvis MEGET bedre ud i dag. Det ser ud, som om det mere var en advarsel end en katastrofe. Og i dag har vi masser af solcreme på!

Snirkel Bay, baby …

by on Dec.16, 2011, under Rejse

I dag oprandt med regnvejr og overskyethed. Alfred var heldigvis rask igen, så da vi havde fejret Leni med stort morgenbord og Alfreds hjemmelavede perlehalskæde som gave, kørte vi sammen med Liat, Jonathan og Sara til Snirkel Bay. Der var dog ikke mange snirkler i sigte, da det var højvande, men vi fik badet, dykket, samlet sten og spillet med frisbee.

Det er helt dejligt med tykt skydække og lidt småregn indimellem, for det gør temperaturen noget nær perfekt og solen mindre heftig. Vi valgte derfor at bruge den “milde” solcreme (faktor 20). Dårligt valg. Ingen af os er skoldet voldsomt, men alle er blevet godt røde på trods af regn og skyer. Så er den lektie lissom banket fast med 7-tommersøm. Øv.

Vi spiste frokost på en anden strand og kørte så hjem og slappede lidt af. Så en tur med alle ungerne på markedet, hvor der var sat hoppeborg op til ungernes store fornøjelse.

Leni havde inviteret hele flokken ud at spise i anledning af fødselsdagen, så vi har siddet på strandrestaurant og hygget os – skønt.

Slatten

by on Dec.15, 2011, under Rejse

Så blev det Alfreds tur til at bukke under. Han vågnede i morges, kastede op, og det har han så gjort en masse gange siden. Lige nu sover han heldigvis.

Jeg tror, det er noget sygdom, vi har med hjemmefra eller har fanget i flyet, for Emil og jeg har også kastet op – dog ikke så heftigt som stakkels Alfred. Vi håber, han snart er på benene igen. Om ikke andet er det dejligt at ligge her i underbukser og drikke ananasjuice, mens man er syg.

Jacob er kørt en tur i den nye tuktuk sammen med Emil, bror Caspar og hans søn Fabian, som er jævnaldrende med Emil. Fabian MÅTTE bare se en elefant NU, så det kørte de ud for at opstøve.

Imens passer jeg det syge barn, drikker cola og læser underlødig damelitteratur. Ikke dårligt. 😀

2 Comments more...

Fortræffelige fortrædeligheder

by on Dec.14, 2011, under Alfred, Emil, Jacob, Kat, Rejse

Dagen oprandt – vi skulle rejse. Emil vågnede kl kvart i 6 og satte sig op i sengen og proklamerede at “i dag skal vi rejse” så kunne det ikke spændes mere op.

Vi drog hjemmefra i sandaler og regnvejr, ramte lufthavnen i fin stil med farmor Leni og sad klar i flyet til aftalt tid, der var lige det ved det at der var en stewardesse der var forsinket og det viste sig at vi derfor mistede vores flyveslot og det resulterede så i at efter vi havde ventet i flyet i 2 timer på startbanen at det blev aflyst pga hviletidsbestemmelser 🙁

20111210_123546

Alle ud igen, kæmpe om hotel og taxi vouchers til Cabinn Metro i Ørestaden!!! Derhenne stod  alle 385 mennesker igen i kø (heraf 50 børn) og kl 2 ramte vi puden, pyyh.

Meget lille seng med en meget varm lille dreng (der var kun plads til 2 prs i hvert rum) Emil fik feber og vi roterede lystigt rundt i syntetvarm dyne på for lidt plads.

Mogenmaden var heldigvis ok og vi tog bussen til Kastrup kl 10.

Hele møllen igennem en gang til og kun 1 time forsinket røg vi afsted med en et fly fuldt af trætte folk, der tog det forbløffende pænt.

Det lykkede at få Alfred og Emil til at sove lidt, og de opførte sig eksemparisk, dejligt at de er blevet så store.

I Phuket skippede vi vores bookede hotel pga forsinkelsen og røg direkte til havnen i en taxa. Færgen gik kl 8:30 så vi kunne lige nå en kop tiltrængt kaffe og en drengelur mere.

Først med færgen til Koh Phi Phi i høj sø, så drengene blev søsyge og Emil knækkede sig.

Jeg troede jeg havde været smart og havde taget en plastikpose med fra flyet som han kastede op i, men jeg havde overset at der var lufthuller i, så brækket drev ned af os og min kuffert med skiftetøj var pakket ind allerbagest 🙂 Drengene lukkede begge ned og fik lidt søvn, og så kunne vi kaste over i næste færge der skulle bringe os det sidste stræk “hjem” til Koh Lanta.

Det tangerede børneplageri (Der røg en del cola/slik/knas ned på turen for at holde dampen oppe), men ungerne var kommet sig og vi kunne stå på dækket og få lidt frisk luft og følge med så det gik.

Der var taxa parat til os, pickup med os på ladet til ungernes store glæde og endelig kom vi frem til Lanta Bee Garden efter 37 friske timer, og det var hele turen værd!

Vi havde fået 2 fine rum med delt veranda så alt var som det skulle være. Det var skyet og da vi satte os for at spise sen frokost begyndte det at regne! Hmmm…

Ungerne og jeg i badetøjet og ud og bade i regnen, dejligt. Den varede kun kort tid og solen tittede snart frem igen.

20111212_171817

Der er sket lidt siden sidst, Alfred laver regnestykker på stranden 7 + 7 = 14

Det var helt surrealistisk pludselig at være i varmen og landet lige efter at have været i jule vintermode. Vi røg ind og sov en god lang eftermiddagslur, Kat havde virkelig klaret det flot da hun slet ikke havde sovet på flyet!

Alfred var helt groggy og slet ikke til at vække, det lykkedes dog og så ned på vores gode gamle restaurant med de røde lygter. Fik dejlig spicy mad der blæste os lidt igennem efter al rejseriet.

Hjem og sove, alle faldt helt sammen og vi sov alle til kvart i ni.

Dasedag med baderi og småshopping, solen skandt flot med et par dejlige svalende skyer ind i mellem.

Farmor Leni tegner med Alfred

Caspar/Kathrine/Trond/Fabian (Jacobs bror, medsamt kone og fætre) og Liat (fælles gl ven) og hendes 2 børn Sara og Jonathan kom trillende ved eftermiddagstid. De var også rimeligt groggy, men klarede fint at gå med ud og spise på stranden.

Hjem og putte unger og jeg gik tilbage til Leni og Caspar som var blevet siddende og så sad vi og sludrede og drak lidt øl. Ganske hyggeligt og vi fik landet.

Emil var stadig lidt småsyg og startede dagen med at have kvalme og knække sig, så det var igen en rolig hjemmedag. Spiste Isaan mad til frokost (sticky rice, Sumtam -Papayasalat med fiskesovs, chili og tørrede rejer og grillede kyllingelår) og tog en tur ind til Saladan for at ose lidt.

Drengene vindblæste i TukTuk

Fik hilst på Kung som er vore smykkemagerske, jeg fik mit rituelle armbånd custommade og vi mødtes med de andre og fik en is. Fik booket en TukTuk som bliver bragt i morgen kl 10. Den  kom ned på 450 baht per dag (knap 100 DKK), lidt meget men giver en dejlig frihed til at komme rundt. Alle ungerne kommer godt ud af det med hinanden, de er ret gode til at mixe rundt og have alle med. Dejligt.

Broken Heart

Ildgøgl på stranden til ungernes store glæde

Alfred og Emil sluttede aftenen af med at at læse godnathistorie op for deres forældre, bl.a. “Mi og Mo i Søby” Dygtige drenge 🙂

Nå, det blev lidt langt og omstændigt, men det er nok mest for mig selv jeg skriver en slags dagbog, så kan jeg “bladre” lidt rundt i den når jeg kommer hjem og det hele er lidt mørkt og koldt 🙂

2 Comments more...

Mi og Mo i Søby

by on Dec.02, 2011, under Rejse

I dag oprandt den store dag, hvor Alfred har lånt en bog, han selv kan læse. 23 sider om “Mi og Mo i Søby”. Han har læst den tre gange allerede og truer med at læse godnathistorie for os i dag.

Jeg er fuld af imponade.

Smid lige en kommentar …

by on Dec.01, 2011, under Rejse

… hvis du læser med. Jeg aner ikke, om her er nogen.

6 Comments more...

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!