Dybdals Schous skriblerier

Author Archive

Vesterhav

by on Jul.24, 2014, under Uncategorized

Tredje badetur i dag i et Vesterhav, som er mere blidt, end jeg nogensinde har oplevet det før. Og fuldstændig klart. Til gengæld også knasende koldt, men det er helt okay, når det er så varmt som nu.

Ferie, ah …

Hyben

by on Jul.22, 2014, under Uncategorized

Jeg har ingen intentioner om at blive madblogger. Men græsk yoghurt med hjemmekaramelliserede hyben er faktisk RET god morgenmad.

Drengehule

by on Jul.21, 2014, under Uncategorized

Vi tager aldrig hjem igen. Ikke før vi løber tør for Jumbobøger, i hvert fald.

Sommerhus

by on Jul.21, 2014, under Uncategorized

Har lånt et fantastisk hus af den helt gamle skole. Det kan nærmest ikke blive bedre.

Thailand 2012 – del 3

by on Mar.05, 2013, under Uncategorized

Efter tre dages paradisisk fred på Kradan, trængte vi til mere gang i gaden – så vi snuppede en speedbåd til koh Lipe, en af de allersydligste øer. En tur på ca. 1½ time, men havet var heldigvis blankt og fredeligt.

Vi havde booket to hytter på Castaway Beach Resort på den forholdsvis fredelige Sunrise Beach. Den sydvendte Pattaya beach er af en eller anden grund mere populær, så der er meget tæt bebygget og i øvrigt utrolig varmt. Sunrise Beach har en god brise ind fra havet, så selvom vores hytter var de bagerste på resortet, havde vi okay med luft ind på førstesalen, hvor vi sov.

Hytterne var fede, men lidt spøjst indrettet. Første sal var med senge, og underetagen havde brusekabine, vask og toilet. Så det første, man så, når man kom ind, var toilettet, som ligesom stod midt i stuen. Nåja.

Den lokale skole med okay udsigt fra forboldbanen …

Vi nød bl.a. øens dejlige sticky rice med ristede løg!

Lipe har helt fantastisk klart vand, så vi voksne gik en tur på stranden, mens børnene fulgte med ude i vandet.

Masser af longtail boats, de lokale taxaer.

Der var masser af lektielæsning, masser af mandala-tegneri og masser af spil på tablets og telefoner. Sidstnævnte mens de voksne slappede af!

Vi fandt en bar, som godt ville spille Gangnam Style for os:

Vi fandt også det lillebitte lokale tempel:

Og bananpalmen. Altid fascinerende.

Og masser af shakes!

Castaway er et supersmukt sted, og der var flere bryllupper på stedet, mens vi var der.

Det var også på Lipe, vi optog den nervepirrende film om Jack og Bill. http://youtu.be/zsLH5ovblSo

Der er sket virkelig meget på Lipe, siden vi var der sidst. Det er bestemt ikke noget fredeligt og øde sted, og Lipe Walking Street, som forbinder øens strande, er et temmelig hektisk og gøgleragtigt sted.

Til gengæld er der aldrig kedeligt, og der er altid masser af restauranter at vælge imellem og masser af steder at få shakes, kolde colaer, is og andet nødvendigt.

Vi havde 5 nætter på Lipe, inden vi tog tilbage til Koh Lanta, mens den anden familie blev på Lipe.

Thailand 2012 – del 2

by on Mar.04, 2013, under Uncategorized

Koh Kradan var ren afslapning og badelykke. Et meget fredeligt sted, hvor der ikke er landsby, veje, butikker eller andet. Bare strand, nogle resorts og så en del dagturister på snorkelture, men de holdt sig pænt nede i den anden ende af stranden.

Så der var ikke meget andet at lave end at bade, hænge ud, spise frokost, bade lidt mere, gå en tur på stranden og så bade lidt igen. De blev også fundet masser af krabber og eremitkrebs og bygget fort, fæstninger og fængsler til dem.

Abedrengen

Udsigt til Koh Muk, hvor vi kom fra

Hvor skal vi spise aftensmad …?

Kitch og gynger

På vej ud at spise

Udsigten fra vores resort over mod Koh Muk

Fæstning og krigertype med eremitkrebs-fanger.

Coral Garden og fed bungalow, yes.

Rejsecola, mens vi venter på speedbåden til Koh Lipe, næste stop på turen

Et billede fra vores sagnomspundne havkajaktur. Jeg var af den klare overbevisning, at sådan en fætter ikke kan vælte. Så vi stævnede glade ud, Jacob + to store drenge i den ene kajak, og Kat, Kat og de to små i den anden. De små er ikke så velsvømmende, men vi mente ikke, det var nødvendigt at tage redningsveste med. De fik dog en svømmevinge på hver, bare sådan in case. Vi roede glade derudad –  syntes godt nok, det var lidt svært at styre. Og pludselig kæntrede vi og røg i baljen alle fire. Vi havde heldigvis holdt os inde ved land, så vi kunne godt bunde, redde børnene og få kajakken på ret køl igen. Hjemad gik det, og så røg vi sgu i baljen igen. Vi endte med at gå hjem på lavt vand, mens ungerne fik lov at padle. Nøj, det var ikke min stolteste dag. Senere fandt vi heldigvis ud af, at vores kajak var fyldt til randen med vand. Det MÅ have været derfor, vi væltede.

Thailand 2012 – del 1

by on Mar.04, 2013, under Uncategorized

Lad os SÅ lige få ferien med. Et længere planlægningsforløb endte med, at svigerinde Kathrine og jeg tog af sted den 30. november med 4 spændte og glade drenge. Et lidt nervepirrende koncept at lade de to stærke mænd blive hjemme, så der måtte ompakning af bagage og nye rygsække til ungerne til, før vi var klar.

Vi fløj til Bangkok –  helt uden at sove undervejs for min families vedkommende –  derfra videre til Krabi, og så med taxa til Koh Lanta og Bee Garden, hvor vi har boet før. Der var ingen sammenbrud før Krabi lufthavn, hvor A&E endelig var faldet i dyb, dyb søvn under den korte indenrigsflyvning fra Bangkok og altså ikke var tilfredse med at blive vækket. Og en voksen kan ikke bære både bagage og to børn ud af flyet, desværre. Det gik dog alt sammen, og vi fik læsset bunken af børn og bagage ud i en minibus og kørte af sted til Lanta.

Vi havde det skønt, og drengene var så glade for at være sammen. Vi nåede de obligatoriske frugtshakes, vi fik badet en masse, fik spillet spil, slappet af og taget på ture til Saladan. Herligt. Og børnene tog lidt billeder med egne kameraer til skolen:

Efter 3–4 dages blid start på gode gamle Koh Lanta ventede eventyret forude: ukendte øer. Vi stævnede ud med færge til Koh Muk. Rookie mistake: Vi købte billet, men glemte at få den udleveret, så vi var nær ikke kommet med færgen. Det lykkedes dog til sidst. Den klassiske dieselhakker, så der var en smule søsyge undervejs, men vi klarede den. Ligeså klassisk var det, at vi var blevet del af en pakketur, så vi skulle lige stoppe undervejs og se på, at andre snorklede.

Endelig nåede vi så Koh Muk og Pawapi Resort. Et fint sted på stranden ved siden af det fancy Sivalai Hotel. Hytterne var på pæle, med myggenet og uden aircon. Jeg var bange for, det ville blive for varmt, men der var slet ingen problemer. Skønt sted og fin strand – lavvandet og børnevenlig og med myriader af venlige søstjerner. Dog ikke med det krystalklare vand, man ser andre steder, men det gjorde ikke så meget.

Vi havde nogle fine gåture i den lille landsby og nogle ret spændende aftenture på stranden med lommelygter, hvor vi fandt skræmmende store eremitkrebs. Vi fik også fejret fætter Fabians fødselsdag med pandekager og højt humør samt flytning til den næste ø. Vi kunne se over til den, så det foregik med longtail boat.

På Koh Kradan var så til gengæld det klare vand og det hvide sand! Et fantastisk sted. Vi boede på Koh Kradan Island Resort, som jeg havde set anbefalet i en dansk avis. Det var ganske rigtigt også meget autentisk … Det bestod af relativt nye og meget store bambushytter, nogle af dem helt ude i strandkanten, og nogle mere tilbagetrukket, hvor junglen og klipperne startede.

Vi boede i anden række i to fede dobbeltdækkerhuse. Der var ingenting derinde, og alt var helt åbent. Og så to madrasser på gulvet og med myggenet over. Vi havde en dejlig eftermiddag, og børnene legede med nogle lokale børn på stranden om aftenen. Det var som sagt lige op ad junglen, og da natten faldt på, var det pludselig ikke så hyggeligt mere. Man havde faktisk kun lyst til at være under myggenettet med en lommelygte. Der var mange lyde, der var mange smådyr, og der var helt åbent ud til verden, bl.a. en 10 cm. sprække under døren. Jeg sov ikke meget, og bægret var fuldt, da jeg om natten var på toilettet, og der sad en meget stor edderkop under vasken. Der kunne ikke lukkes ordentligt af mellem badeværelse og resten af værelset, og næste morgen var den væk –  men jeg satser på, den var gået ud i junglen igen.

Jeg havde ikke lyst til flere nætter der, så jeg gik en tur for at se efter et andet sted at bo. Der var nogle muligheder, men vi endte med at vælge det noget luksuriøse Coral Garden, som lå lige ved siden af. Primært fordi jeg gerne ville flytte, men også fordi Jacob skulle ankomme efter en lang rejse samme eftermiddag, og jeg syntes, han skulle have et ordentligt sted at komme sig over jetlagget.

Han ankom med longtail boat, som han skulle, og stor var gensynsglæden.

Genbrugsmad

by on Sep.16, 2012, under Rejse

Jeg var til en vældig inspirerende temadag i torsdags om klimavenlig mad og eliminering af madspild. Noget med at spise mere groft, grønt, lokalt produceret og i sæson og så meget mindre kød, især oksekød.

Det har faktisk sat sig nogle spor i tankemønstrene allerede, og nu prøver vi så at omsætte det til handling.

For et par dage siden fik vi bygget en lasagne af nogle gode rester, og i dag var det så en skudefuld grøntsager, som blev til suppe – også de der gulerødder, som var blevet liiiidt slatne i det. Skrællerne af gulerod, persillerod og kartofler kunne vi have valgt at lave til chips, men i dag blev de hakket groft og kom i brøddejen sammen med en rest rødbedesalat med æbler. Spændende, spændende! 😀

Nu må vi så se, hvad man kan lave af en supperest …

Det flotteste, lyserøde brød:

Og det færdige resultat:

Første skoledag

by on Aug.16, 2012, under Rejse

Vi springer lige sommerferien over og kommer med en mere frisk update fra første skoledag i mandags. Alfred er syg i dag, så nu er der lige tid til at finde billeder frem og blogge lidt.

Begge drenge startede i GFO mandagen inden, så det med skole var ikke helt ukendt, men i mandags var så den helt rigtige første skoledag med skoletaske, pennalhus og det hele!

Vi startede med en kvik posering i gården, inden vi cyklede af sted.

EFørsteSkoledag1

EFørsteSkoledag2

EFørsteSkoledag3

EFørsteSkoledag4

Og så kom vi hen i skolen, moksede tasken ind i skabet og krydsede os ind.

EFørsteSkoledag5

EFørsteSkoledag6

Der var sat fint velkomstbanner op til de nye elever.

EFørsteSkoledag14

1. klasse havde fået ny base og nye lærere. Basen er der, hvor man sidder, når der er samlet klasseundervisning – og så går man ud og sætter sig et sted i hjemområdet, når man arbejder med tingene.

EFørsteSkoledag7

EFørsteSkoledag8

Der var også gang i den i 0. klasse med håndsoprækning og højtlæsning.

EFørsteSkoledag9

EFørsteSkoledag10

EFørsteSkoledag11

Emil skriver navneseddel til sin ballon sammen med sin 9.-klasseven Anton.

EFørsteSkoledag12

Og ballonerne sendes af sted.

EFørsteSkoledag13

Pyh, så var det endelig tid til frokost med resten af klassen.

EFørsteSkoledag15

Hulemennesker

by on Dec.18, 2011, under Rejse

Vi fik lokket de store drenge og Caspar med til Mai Kaew-grotten i dag. Vi tuktuk’ede derhen, og Jacob satte os af ved billetsalget og smuttede selv ned på stranden og fik massage.

Vi drog af sted med en guide – først ½ times gang/klatring hen til grottens indgang, og så en time derinde i buldrende mørke med pandelamper og op og ned ad stiger og hen ad bambusrafter. Og så ½ times ganggennem gummiplantage hjem. Spændende tur med 4 børn, men alle klarede turen upåklageligt.

Eftermiddagen stod på pool-crashing på et hotel i nærheden. Nogle gange er det åbenbart bare lykken at komme i swimmingpool frem for i havet.

I morgen skal vi ud at sejle – til Koh Rok for at bade og snorkle. Jeg prøver at overtale billedmesteren til snart at uploade lidt.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!